2012年8月5日日曜日

ゴンブロービチ Witold Marian Gombrowicz


1904年の[只今Ernesto Mr. T のいるスペイン時間ではまだ]今日(*8月4日)、ビトルド・ゴンブロービチ(Witold Gombrowicz)が ポーランドで生まれました。

*日本ではもう時差の関係で8月5日ですね。

Witold Marian Gombrowicz (August 4, 1904 in Małoszyce, Świętokrzyskie Voivodeship, Congress Poland, Russian Empire – July 24, 1969 in Vence, near Nice, France) was a Polish novelist and dramatist. His works are characterized by deep psychological analysis, a certain sense of paradox and an absurd, anti-nationalist flavor. In 1937 he published his first novel, Ferdydurke, which presented many of his usual themes: the problems of immaturity and youth, the creation of identity in interactions with others, and an ironic, critical examination of class roles in Polish society and culture. He gained fame only during the last years of his life, but is now considered one of the foremost figures of Polish literature.

1933年に処女作『成熟期の日記』を、37年には長編『フェルディドゥルケ』を発表しました。 1939年、旅客船「フロブリ号」にて外遊しましたも、ブエノスアイレス到着の7日後に祖国ポーランドにナチス軍が侵攻し、以後アルゼンチンで亡命生活を送りました。1960年に『ポルノグラフィア』を発表しています。 1963年、ドイツに移住し、1965年に『コスモス』発表しました。その4年後、1969年7月24日、フランスで死去しました。
日本には天才翻訳家・*工藤幸男による素晴らしい翻訳があり、Ernesto Mr. T はその恩恵を受けて、この小説家の名作を知ることができました。


ご意見、ご質問等ございましたら、 <ernestotaju@yahoo.co.jp>  へ。