William Makepeace Thackeray (Alipur, Calcuta, India, 18 de julio de 1811 - Londres, Inglaterra, 24 de diciembre de 1863) fue un novelista inglés del realismo.
Thackeray es considerado como el segundo mejor novelista de la época victoriana, después de *Charles Dickens, pero actualmente es menos conocido que éste y usualmente su obra más leída es La feria de las vanidades. En esta novela fue capaz de satirizar sobre la naturaleza humana de una forma suave, creando su más famoso personaje, Becky Sharp. En contra de sus demás obras, esta novela sigue siendo muy leída entre la población y es motivo de análisis en asignaturas universitarias.
En la propia época de Thackeray, algunos críticos como Anthony Trollope argumentaron que su obra Henry Esmond era su mejor trabajo, quizá porque expresaba los valores de la época victoriana tales como la responsabilidad y ser un buen trabajador, valores que se incluirían en obras posteriores. Un motivo por el que estas obras que desarrollaban los valores victorianos no sean tan populares hoy en día quizá sea porque no incluía nada nuevo, como sí lo hizo en cambio La feria de las vanidades, que satirizaba estos mismos valores.
Thackeray se consideraba escritor de la tradición realista y no del sentimentalismo y exageraciones que caracterizaban a Charles Dickens. Algunos críticos han aceptado esta propia definición, pero otros argumentan que Thackeray usaba técnicas narrativas características del siglo XVIII, tales como digresiones e invocar al lector, provocando el fin del realismo. Debido a esta crítica, la escuela de Henry James no siguió a Thackeray, debido a que preferían mantener el realismo durante toda la obra.
同時期に並び称されたディケンズが、処女作から常に中・下層の庶民、ことに貧民の側に立って、市井の人情味にあふれる作品を書いたのに対して、中の上といった階級の出身で教育にも恵まれていたサッカレーは自ずと、自分の属する階級の人間性、ことにその腐敗や俗物根性(スノビズム)を痛烈に暴露することに優れていました。
もっとも、腐敗や拝金主義、成功欲を批判しても、その先にあるべき有益な人生の価値観が提示できたか、という意味では、20世紀のモームと同様の批判に晒されることもあります。
Thackeray is everybody's past — is everybody's youth. Forgotten friends flit about the passages of dreamy colleges and unremembered clubs; we hear fragments of unfinished conversations, we see faces without names for an instant, fixed forever in some trivial grimace: we smell the strong smell of social cliques now quite incongruous to us; and there stir in all the little rooms at once the hundred ghosts of oneself.
G. K. Chesterton, The Victorian Age in Literature (1913)
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Let the man who has to make his fortune in life remember this maxim. Attacking is his only secret. Dare, and the world always yields: or, if it beat you sometimes, dare again, and it will succumb.
The Luck of Barry Lyndon (1844), Ch. 13
The unambitious sluggard pretends that the eminence is not worth attaining, declines altogether the struggle, and calls himself a philosopher. I say he is a poor-spirited coward.
Ibid.
He who meanly admires mean things is a Snob.
The Book of Snobs (1848), ch. 2
The true pleasure of life is to live with your inferiors.
The Newcomes (1853-1855), Ch. 9
Good humour may be said to be one of the very best articles of dress one can wear in society.
Sketches and Travels in London (1856)
Except for the young or very happy, I can't say I am sorry for any one who dies.
Letter to Mrs. Bryan Waller Procter (26 November 1856)
The world is a looking-glass, and gives back to every man the reflection of his own face. Frown at it, and it will in turn look sourly upon you; laugh at it and with it, and it is a jolly kind companion; and so let all young persons take their choice.
Vanity Fair (1847-1848), Vol. I, ch. 2,
Here was a man who could not spell, and did not care to read — who had the habits and the cunning of a boor: whose aim in life was pettifogging: who never had a taste, or emotion, or enjoyment, but was sordid and soil; and yet he had rank, and honors, and power, somehow: and was dignitary of the land, and a pillar of the state.
Ibid., Vol. I, ch. 9
Everybody in Vanity Fair must have remarked how well those live who are comfortably and thoroughly in debt; how they deny themselves nothing; how jolly and easy they are in their minds.
Ibid., Vol. I, ch. 22
It is best to love wisely, no doubt; but to love foolishly is better than not to be able to love at all. Some of us can't: and are proud of our impotence, too.
The History of Pendennis (1848-1850), Ch. 6
As the gambler said of his dice, to love and win is the best thing, to love and lose is the next best.
The History of Pendennis (1848-1850), Ch. 40
There are a thousand thoughts lying within a man that he does not know till he takes up the pen to write.
The History of Henry Esmond (1852), Bk. II, ch. 1
Bravery never goes out of fashion.
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